Gunther: you rock!

“Take your hat off when you’re talking to me”. Het refrein uit die prachtige indie rock song van Belly uit mijn prille tienerjaren dwaalt al dagen in mijn hoofd. De oorzaak? Gunther (*) die me met de voeten op grond zette.

Je pet afzetten als je met iemand praat. Een oude formaliteit, maar een treffende metafoor in managementland.

Als leidinggevende zet je, afhankelijk van de situatie, figuurlijk een verschillende pet op:

  • Die van coach wanneer de focus ligt op medewerkers ontwikkelen
  • Die van leider om de koers duidelijk te zetten
  • Die van expert wanneer medewerkers echt zelf geen oplossing weten te bedenken (wat overigens zo schaars is als 22 ° in maart).
  • Die van manager om te plannen, organiseren, resultaten opvolgen etc..

Die ochtend op kantoor.

Ik bel Gunther, de creatieveling van het communicatiebureau. Mijn officiële doel? Peilen naar de status van de communicatie campagne om er hier een fantastische werkplek van te maken. Officieus: waar blijft het spiksplinternieuwe beeldmateriaal dat een knappe tattoo nalaat op het netvlies van iedere medewerker!?

De pet van manager zit me soms zo gegoten dat ik ‘m niet voel op m’n smalle hoofd. Gelukkig is Gunther een assertieve designer. Hij hield me aan telefoon rustig de spiegel voor. “Sorry, Gert, zo gaat dat spijtig genoeg niet. Creatieve breinen hebben een fris hoofd nodig.” Oftewel: zet je pet van manager af.

Gunther katapulteerde me plotsklaps in het boek van Frank Van Massenhove.

“Zijn er nog managers nodig?” provoceert Frank Van Massenhove.

Zijn er nog managers nodig Frank Van MassenhoveFouten vermijden en risico’s schuwen zijn een gemakkelijke manier om aan uw manager te tonen dat het werk prima verloopt. Managers zien dat graag. Gevolg? Omdat we geen fouten willen maken, durven we geen nieuwe ideeën invoeren en remmen we de nodige veranderingen. Dat is nefast voor een innovatieve bedrijfscultuur.

Managers blinken uit in het vingertje opsteken: wie gaat hier in de fout? In wiens schoenen schuif ik de schuld?

Innovatie ontstaat waar managers het minst directief ingrijpen in het hoofd van mensen. Waar mensen zelf de controle hebben over hun leven.

Een opgedrongen denkkader en innovatie: dat is als stiekem gin-tonic slurpen tijdens Tournée Minérale: een schijnvertoning zonder resultaat.

Stel als manager alleen maar vragen. En blijf doorvragen. Daag uw mensen uit en ze vullen zelf de nodige verandering in.

Gunther: you rock!

 

(*) Gunther is niet de echte naam van mijn contactpersoon.

Met dank aan Paul Van Lierop voor het inspirerende en moedige boek van Frank Van Massenhove.

One thought on “Gunther: you rock!”

Geef een reactie

